Dé 6 website- en marketingtips voor 2020

Door MARIËLLE DE MUNNIK

Hoe kan je jouw website klaarmaken voor 2020? En waar moet je in 2020 aan denken als het om marketing gaat? Ik geef je een aantal tips voor je website en contentmarketing die jij zo kunt oppakken in dit nieuwe jaar. Handig om meer uit je marketing en website te halen!

Tips voor je website en content

1. Maak een contentkalender, incl. video

Niet perse een tip voor 2020, maar wel voor de start van ieder jaar: maak een nieuwe contentkalender! Dat kost even wat werk, maar het scheelt je daarna enorm veel tijd. Je hoeft namelijk niet constant te bedenken wat voor berichten je plaatst. En plan dan niet alleen tekstberichten en foto’s in. Video is hét middel van 2020 wat je niet meer mag missen.

In mijn blog ‘Hoe schrijf je goede social media berichten en blogs’ lees je meer over het maken van een contentkalender en effectieve social media berichten.

2. Ondertiteling bij je video’s!

Heb je je contentkalender klaar en heb je meerdere video’s ingepland? Reserveer dan ook wat tijd om je video’s te ondertitelen. Want wie heeft zijn telefoon tegenwoordig niet op stil staan, helemaal als je even snel op Insta of LinkedIn kijkt. Met ondertiteling heeft jouw kijker eerder door waar je video over gaat en blijft hij of zij langer kijken.

Ondertiteling bij video's

3. Zet je btw-identificatienummer op je site

Heb je een eenmanszaak? Dan heb je van de belastingdienst een brief gehad met jouw nieuwe btw-identificatienummer. Voorheen was het niet verplicht om jouw btw nummer op je website te plaatsen, omdat het je privacy kon schaden. Met het nieuwe nummer is je privacy beter gewaarborgd. Volgens de regels van de EU ben je nu verplicht om je btw-id nummer op je website te vermelden. Een kleine aanpassing, die je snel kunt doen. Zet ‘m bijvoorbeeld in je footer of op je contactpagina.

4. Hergebruik je content

Iedereen heeft het druk, jij vast ook. Ga daarom slim met je tijd om en hergebruik je content. Je hoeft niet altijd maar nieuwe blogs te schrijven. Oude blogs op je website kun je soms aanpassen, zodat ze weer actueel zijn. En van een blog kun je weer nieuwe post op social media creëren of andersom. Zo stond de tip hieronder al eerder in een post op mijn LinkedIn-pagina. Met een kleine aanpassing kon ik deze zo kopiëren naar dit blog.

5. Social media via jouw collega’s

Waarschijnlijk heb je voor jouw bedrijf een bedrijfspagina op LinkedIn, Instagram of Facebook, waar je berichten op plaatst. Maar weet je dat de social media zo zijn ingesteld dat ze branded-content van groot zakelijke accounts steeds minder vaak op de tijdlijnen van jouw doelgroep laat zien? Dit komt door het algoritme die de sociale media gebruiken.

De toekomst van social media ligt bij ‘employee advocacy’. Door medewerkers te laten posten op hun privéaccounts en berichten te laten delen met hun netwerk, creëer je tegenwoordig veel meer bereik. Daarnaast wekt het nog meer geloofwaardigheid op. Aan de gang dus om iedereen binnen je bedrijf te enthousiasmeren om te posten!

6. Schrijf je blogs voor voice search

‘Hé Siri, hoe maak ik mijn website klaar voor 2020?’ Met de komst van Google Assistent, Siri die zich steeds verder ontwikkelt en andere vernieuwingen in de technologie, stellen we steeds meer mondeling vragen aan computers. Natuurlijk zoek jij nu vooral nog op Google door een aantal zoekwoorden in te typen, maar wees voorbereid op de toekomst! Schrijf je blogs alvast zo dat ze antwoord geven op vragen die we mondeling stellen en richt je minder op losse zoekwoorden. Dus gebruik geen zoektermen in je teksten als ‘trends website 2020’, maar ‘Wat zijn de websitetrends voor 2020’.

Binnen 4 uur een effectieve contentkalender op maat!

Geen tijd of geen inspiratie om een goede contentkalender te maken voor 2020? Maar wil je wel op een effectieve manieren berichten maken? En wil je jouw doelgroep echt bereiken? Volg de workshop ‘Goede social media en blogs’. Binnen een halve dag heb je een contentkalender die aansluit op jouw bedrijfsdoelen en doelgroep.