In 5 stappen de vindbaarheid van je website verbeteren

Door MARIËLLE DE MUNNIK

Wil jij de vindbaarheid van je website verbeteren? Het is een van de meest gehoorde vragen van mijn klanten. Ze willen allemaal hoger in Google. Ik geef je in dit blog 5 tips om de SEO van je website te verbeteren. En vertel je hoe ik zelf van 6 naar 150 bezoekers per dag ging door 1 simpele tip.

Tip 1. Gebruik de juiste zoekwoorden om je website te verbeteren

Gebruik je de woorden in je webteksten waar jouw doelgroep op zoekt, dan komt je hoger in de zoekresultaten van Google dan dat je andere woorden gebruikt. Hoe komt je dan achter die juiste zoekwoorden? Er zijn allerlei tools om die zoekwoorden te vinden, zoals Ubersuggest, Ahrefs en Keywoordtool.io.

Heb je niet veel kaas gegeten van al die zoekwoordentools? Dat snap ik hoor; ieder z’n vak. In dat geval kan het ook veel gemakkelijker. Denk vanuit je doelgroep: welke woorden zoeken zij als ze iemand zoeken die jouw diensten levert? Vraag het gewoon eens aan een aantal van jouw klanten! Laatste kreeg ik een mailtje van een klant:

Een van mijn klanten mailde laatst: “Ik heb best lang gezocht op de term ‘content strategie’ en ‘communicatie adviseur’ en toen vond ik jou via Google.” Hoewel deze woorden niet op data gebaseerd zijn, is het voor mij wel heel interessante informatie natuurlijk!

website verbeteren tips

Tip 2. Stop je website niet vol met één zoekterm

Heb je uiteindelijk een aantal woorden waar jouw doelgroep op zoekt? Kies dan per pagina één hoofdzoekwoord en zet deze in je titel, inleiding en meta-teksten aan de achterzijde van je site. Stop je pagina niet vol met één zoekwoord. Sommige ondernemers zetten in bijna elke zin het hoofdzoekwoord dat ze hebben uitgekozen. Met het idee om Google te manipuleren. Dit noemen we in de marketing ook wel ‘keyword stuffing’. Vroeger hielp dit wellicht, maar Google wordt ook steeds slimmer. Ze wil haar zoekers helpen om het antwoord te vinden op de vragen die zij hebben en met keyword stuffing helpt het je niet om je website te verbeteren.

De beste tip om je vindbaarheid van je website te verbeteren is om te schrijven naar je doelgroep. Haak in op de vraag van je doelgroep. De vraag waarvoor zij Google gebruiken. Wat wil zij weten? Welke vraag wil zij beantwoord hebben?

Tip 3. De vindbaarheid van je website verbeteren door duidelijke koppen

Een goede tekst heeft duidelijke koppen boven alinea’s. Om de vindbaarheid van je website te verbeteren kijkt Google of jouw teksten kwalitatief goed zijn. Met duidelijke koppen kan jouw bezoeker snel scannen welke stukken tekst voor hem interessant zijn. Want wees eerlijk: jij leest toch ook niet overal alle lappen tekst op een site? Je kijkt toch ook even snel in welk deel van een tekst jij het antwoord op jouw vraag ziet?

Gebruik je dan ook nog eens jouw hoofdzoekwoord in een of twee koppen op je pagina, dan ziet Google de relevantie daarvan en zal de vindbaarheid van jouw website verbeteren. Kijk maar eens hoe ik dat bijvoorbeeld in de kop van deze alinea heb gedaan.

Tip 4: Ga bloggen!

Oké, het kost even wat tijd. En ook ik weet dat ik meer structureel moet bloggen. Maar wil je de vindbaarheid van je website verbeteren, dan moet je toch echt gaan bloggen! Mijn meeste websitebezoekers komen binnen via mijn blogs. Het zijn er nu zo’n 150 per dag. Als ik alleen moet uitgaan van het handje vol mensen dat mij kent, dan kan ik beter visitekaartjes gaan uitdelen.

Je website is juist een mooi middel om onder de aandacht te komen van mensen die jou nog niet kennen. Beantwoord de vragen die zij hebben, en waar ze op Googlen, in je blogs. Per blog gebruik je weer een ander zoekwoord, of zelfs een zoek-zin (ook wel long tail keyword genoemd), want die doen het hier goed. 

Tip 5: Het draait niet alleen om vindbaarheid

Wil je je website echt verbeteren, dan is er een vraag die jij jezelf moet stellen: draait alles om de SEO van je website verbeteren? Iemand die Google gebruikt, doet dat omdat hij of zij het antwoord zoekt op een bepaalde vraag. Eenmaal op jouw site gekomen, neemt een bezoeker gemiddeld 2 à 3 seconden de tijd om te zien of hij dat antwoord gaat vinden op jouw site. Ziet hij dat niet direct, dan vertrekt hij weer.

Vindbaarheid van je website verbeteren levert niet per direct nieuwe klanten op

Alle focus leggen op de vindbaarheid van jouw website werkt dus niet. Goede webteksten en het gebruik van overtuigingstechnieken op je site zorgen ervoor dat die bezoekers daadwerkelijk klant worden. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dan help ik je graag met een website scan, waarbij je tientallen tips krijgt om jóuw website te verbeteren.