Je LinkedIn profiel verbeteren in 6 stappen

Door MARIËLLE DE MUNNIK

Je LinkedIn profiel verbeteren, hoe doe je dat? Hoe ziet een goed LinkedIn profiel eruit? En welke onderwerpen moet je toevoegen aan je LinkedIn profiel? Waarschijnlijk heb je net als velen van ons ooit een LinkedIn profiel aangemaakt. En nu is het tijd om die eens te update! Omdat je een nieuwe baan zoekt, nieuwe klanten wil binnenhalen, of gewoon een professionele uitstraling wil hebben. Ik geef je 6 tips op je LinkedIn profiel te verbeteren.

Stap 1. Profielonderdeel toevoegen om je LinkedIn profiel te verbeteren

 

Om je LinkedIn profiel te verbeteren, moet je zo veel mogelijk elementen invullen. Kijk je op je profiel, dan zie je daar een blauwe button ‘Profielonderdeel toevoegen’. Als je daar op klikt krijg je een pop-up venster met drie opties:

  1. De kern
  2. Aanbevolen
  3. Aanvullend

Begin bovenaan met ‘de kern’. Heb je al je opleidingen ingevuld? Als je ervaringen? En hoe zit het met je vaardigheden? Wil je je LinkedIn profiel verbeteren, doorloop dan alle items.

linkedin profiel verbeteren profielonderdeel toevoegen

Stap 2. Het LinkedIn profielniveau

LinkedIn kent diverse niveaus voor het invullen van jouw profiel. Hoe vollediger jij jouw profiel invult, hoe hoger het niveau. Heb je een hoog niveau behaald? Mooi. Want je profiel wordt dan vaker getoond in de zoekresultaten zodra iemand zoekt naar bijvoorbeeld mensen met jouw functie. Om het hoogste niveau te behalen (zeer deskundig), dien je in ieder geval de volgende elementen op je profiel gevuld te hebben:

  • Opleiding
  • Foto
  • Bedrijfstak
  • Functie
  • Vaardigheden
  • Locatie
  • Info-tekst

Stap 3. Goede LinkedIn infotekst

Een goed LinkedIn profiel straalt uit wie jij bent. Denk daarom van te voren na hoe jij wil dat anderen jou zien. Welke kwaliteiten wil je naar voren laten komen? Wat vind jij het leukste om te doen in je vak? Waarom eigenlijk? En wat onderscheidt je van anderen? Als je je LinkedIn profiel wil verbeteren helpt het om eerst over jezelf na te denken en vervolgens de antwoorden op deze vragen mee te nemen in je gehele profiel als rode draad, maar zeker ook je infotekst. Je infotekst is uiteindelijk een soort elevator pitch waarmee jij anderen overtuigt dat jij hen kan helpen.

Stap 4. Wat is een goede foto voor LinkedIn?

Ook de uitstraling op je foto is belangrijk. Dat betekent dat je moet kijken naar de kleding die je aan hebt en de omgeving waar je staat. Wat stralen die uit? Ga je voor heel erg zakelijk, of wat meer casual/creatief? En bovendien: wat past bij die rode draad die je wil uitstralen? Een goede foto op je LinkedIn profiel is in ieder geval een portretfoto, waarin je recht in de camera kijkt. Zo maak je meer verbinding met de bezoekers van jouw LinkedIn profiel. Zet in ieder geval geen vakantiefoto op je profiel. Dit komt onprofessioneel over (met uitzonderingen als je in de reisbranche werkt uiteraard).

Stap 5. Je LinkedIn profiel verbeteren met functieomschrijvingen

Heb je al je functies uit het verleden ingevuld? Ga dan nog een stapje verder. Onder die functie kun je ook een beschrijving toevoegen. Handig, voor de mensen die niet weten wat jouw functie precies inhoudt. Dus vul hier in welke taken je hebt vervult en voeg eventueel foto’s of hyperlinks toe als bewijs van wat je gedaan hebt.

Stap 6. Bedenk wie jouw LinkedIn profiel bekijken

Veel mensen vullen ‘gewoon’ hun LinkedIn profiel. Ze zetten hun ervaringen neer, voegen vaardigheden toe en een pakkende functietitel. Maar wil je jouw LinkedIn profiel verbeteren, bedenk dan wie jouw lezer is. Wie bezoekt jouw profiel? Is het verhaal dat jij vertelt wel interessant voor diegene die op jouw profiel terecht komen? Ziet iemand direct of jij hem kan helpen als er een vacature vrij is, of iemand een zzp’er zoekt? Door jouw doelgroep in je achterhoofd te houden bij het verbeteren van je profiel, krijg je een veel overtuigender profiel.

Hulp met jouw LinkedIn

Soms kan het nog best lastig zijn om echt een professioneel LinkedIn profiel neer te zetten dat mensen aanspreekt. Ben je ondernemer en wil je via LinkedIn nieuwe klanten aantrekken? Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Kijk dan eens naar de 1-op-1 LinkedIn training. Ik leer je jouw verhaal op een persoonlijke manier te vertellen en daarmee klanten te trekken die echt bij jou passen.  

Bronnen
1. De Online Marketing Tornado, T. Loorbach en M. van Tongeren (2020)