Hoe vind je nieuwe
blog onderwerpen?

Door MARIËLLE DE MUNNIK

‘Help! Over welk onderwerp moet je nu weer een blog schrijven?!’ En hoe vind je nieuwe blog onderwerpen? Je denkt het vast wel eens, toch? Je weet dat zakelijk bloggen meer bezoekers naar je site kan trekken en je imago als expert kan versterken. Maar waar moet je het nu toch weer over hebben? En waar haal je inspiratie vandaan voor de onderwerpen van je blogs? Ik geef je vijf tips, waardoor jij het hele jaar door aantrekkelijke blogs voor jouw doelgroep kan schrijven.

Bedenk wat je wil uitstralen

Ga niet zomaar bloggen over allerlei onderwerpen die bij jouw vak passen. Bedenk goed hoe jij wil dat anderen je zien. Daarom is het belangrijk dat je als onderneming een duidelijke visie hebt. Vanuit die visie creëer je een rode draad in je blogs en ga je op zoek naar de juiste blog onderwerpen.

5 tips voor inspiratie voor je blogs:

1. Veel gestelde vragen

Het meest eenvoudige is om je blog onderwerpen te kiezen naar aanleiding van wat jouw klanten willen weten. Mijn klanten snappen dat bloggen goed is om nieuwe klanten te vinden, maar vragen me vaak: ‘waar moet ik dan over bloggen’. Vanuit die vraag ontstond dit blog. Welke vragen krijg je vaak van jouw klanten? Geef daar antwoord op in je blog. Geheid dat je veel lezers trekt, want dit is de informatie die jouw doelgroep echt wil hebben.

2. Je bent nooit te oud om te leren…

Als ondernemer kom ik regelmatig op bijeenkomsten waar sprekers mij boeien met interessante verhalen. Tijdens dit soort sessies leer ik vaak wat nieuws. Daarom houd ik tijdens de presentatie meestal met pen en papier allerlei tips bij. Deze aantekeningen en de wijze lessen van een andere ondernemer kun je gebruiken als inspiratie voor een blog onderwerp.

3. Vraag het gewoon!

Tja, net zo gemakkelijk als jouw klanten aan jou vragen stellen, kun jij hen natuurlijk ook rechtstreeks vragen over welke onderwerpen zij meer willen weten. Zet een poll op Facebook of vraag je netwerk op LinkedIn naar onderwerpen die zij interessant vindt. Zo heb je meteen weer content voor je social mediakanalen en hoef je zelf niet na te denken over je blog onderwerpen.

Jouw klanten weten zelf het beste waar ze over willen lezen!

4. Goochel met Google

“Ontdek waar de wereld naar op zoek is”. Via Google Trends zie je snel de trending toppics van vandaag. Je vindt hier onder andere naar welke evenementen men veel zocht. Zo was Tour de France een trendic toppic in 2018 (zie het lijstje hieronder). Maar wat jij daar mee kan? Neem het mee als inspiratie voor je blog onderwerpen. Zelf zou ik bijvoorbeeld in juni een blog kunnen schrijven over wat Skoda bereikt met alle sponsoruitingen tijdens dit jaarlijkse evenement. En daar stop ik dan allerlei tips in over marketing, waar jij weer van kan leren.  

Blog onderwerp
Bron: https://trends.google.nl/trends/yis/2018/NL/

5. De dag van…

Bijna iedere dag in het jaar heeft wel een label gekregen. Op het moment dat ik voor het eerst over dit blog nadacht, was het de Dag van de eigen zaak. Veel dagen bieden je onderwerpen waar je op kunt inhaken met een blog. Zo haakte ik in op Kerst, met een blog over teksten voor kerstkaarten. Welke bijzondere dag het vandaag is, vind je op Fijnedagvan.nl.

Extra tip: maak een kalender van je blog onderwerpen

Als je veel inspiratie hebt, kun je de onderwerpen bewaren voor inspiratieloze momenten. Dit doe je in een contentkalender waarin je blog onderwerpen bijvoorbeeld per maand noteert. In je contentkalender kun je ook gemakkelijk zien of jouw blogs die rode lijn hebben die past bij jouw visie.

Aan de slag

Genoeg tips denk ik. Dus, aan de slag! Maak eerst je contentkalender en plan in je agenda eens in de zoveel tijd een momentje om aan je blog te werken. Als ik voor een nieuw blog ga zitten, pak ik mijn notitieblokje (waar ik mijn inspiratie in opschrijf zodra het opkomt), vul mijn contentkalender ermee aan en begin met schrijven. Nu jij! Succes.

Toch hulp nodig met je blog onderwerpen?

Ga je liever samen aan de slag om een planning te maken voor je blogs? Op zo’n manier dat er een rode draad in zit, dat de blogs laten zien dat jij dé expert bent op jouw vakgebied en meer bezoekers naar jouw website trekken? Volg dan de individuele workshop ‘Content Kalender Maken’ en ga naar huis met een heldere contentplanning en genoeg inspiratie voor de onderwerpen van je blogs.