Duurzame marketing: in 5 stappen een onderscheidend merkverhaal

Door MARIËLLE DE MUNNIK

Je onderscheiden via duurzame marketing? Zoveel bedrijven claimen tegenwoordig ‘duurzaam’ te zijn. Alleen roepen dat je een duurzaam product hebt of een duurzame dienst aanbiedt, daar onderscheid je je niet meer mee. Maar wat moet je dan wel doen als je wil werken aan je duurzame marketing? Hoe positioneer jij je als duurzaam bedrijf en welk verhaal vertel je naar buiten?

Wat is duurzame marketing?

Voordat ik je een aantal tips voor jouw merkverhaal geef, is het eerst handig de vraag ‘wat is duurzame marketing’ te beantwoorden. Bij duurzame marketing ben je niet alleen gericht op geld verdienen in je bedrijf, maar je wil ook op milieu- en sociaal vlak iets bijdragen. Het gaat dus om een combinatie van onze aarde, mensen en jouw product of dienst.

De 5 P’s van je duurzame marketing strategie

In je duurzame marketing communiceer je over het doel dat jij hebt om die drieluik (mens, aarde, product/dienst) te verbeteren. Maar het gaat bij duurzame marketing niet alleen om de boodschap die je vertelt. De 5 P’s van marketing (product, prijs, plaats, promotie en personeel) kennen we allemaal. Op elk vlak wil jij je duurzame verhaal uitstralen.

Duurzame marketing gaat dus verder dan alleen kijken naar hoe jij je product of dienst op de markt zet. Bij duurzame marketing draait het erom dat alles wat je doet aansluit bij het verhaal dat je vertelt. Laten we dat doen aan de hand van de 5 P’s:

1. Je PRODUCT (of dienst) moet duurzaam gemaakt zijn
Zorg dat de footprint voor het maken van je product zo klein mogelijk is.
Verkoop je een dienst, denk dan aan hetgeen je nodig hebt: als duurzame merkstrateeg rijdt je niet in een vervuilende Diesel, bijvoorbeeld.  

Duurzame_marketing_P5

2. Een duurzame PRIJS
Je prijs verduurzamen is best lastig. Maar bedenk dat iets heel goedkoops in de markt zetten er voor zorgt dat anderen jouw product ook makkelijker weggooien. En een aanbieding ook niet altijd zorgt voor een duurzaam imago.

3. De PLAATS van verkoop moet duurzaam zijn
Hoe ga je om met energie in je kantoor of winkel? Welk energielabel heeft jouw pand? Is het circulair gebouwd? Maar ook: kunnen klanten er met de trein komen? En kijkend naar de mens: is er gelegenheid voor je collega’s om te douchen op het werk, zodat ze eerder met de fiets komen? Of, als jij naar je klant toekomt, hoe duurzaam reis je zelf?

4. De PROMOTIE moet duurzaam zijn
De middelen die je inzet tijdens je promotie moeten duurzaam zijn. Je kunt namelijk vertellen dat je niet aan verspilling doet als bedrijf, maar als je vervolgens op een beurs allerlei plastic gratis weggevers uitdeelt, komt je verhaal niet heel geloofwaardig over. Zelf ben ik daarom op zoek gegaan naar een digitale oplossing voor de papieren visitekaartjes.

duurzame marketing

5. PERSONEEL duurzaam laten werken

Hoe gaat je personeel om met duurzaamheid? Denk daarbij niet alleen aan het reizen, zoals bij punt 3 benoemd is, maar ook of jij hen helpt afval te scheiden, bijvoorbeeld. Dragen ze bedrijfskleding gemaakt van duurzame materialen? En bied je catering aan, zijn dat dan seizoenproducten van de lokale boer zonder voedselverspilling? Heb je werkprocessen waardoor er minder verspilling van energie of grondstoffen is? En help je collega’s ook het duurzame marketing verhaal over te brengen in hun netwerk.

Een marketingverhaal vertel je niet alleen maar met woorden. Zorg dat duurzaamheid in je DNA zit. Dan heb je pas echt een verhaal wat klaar is voor de toekomst.

Wat is jouw duurzame marketing verhaal?

Aan de ene kant moet duurzaamheid in je DNA zitten. Aan de andere kant moet je het ook met de juiste woorden kunnen overbrengen om mensen te overtuigen. Zit jouw verhaal wel in je hoofd, maar krijg je het niet op papier? Dan help ik je daar graag bij. In mijn positioneringstraject zet ik jouw merkverhaal op papier.