De 5 meest gemaakte fouten op websites en hoe jij ze kunt voorkomen

Door MARIËLLE DE MUNNIK

De meest gemaakte fouten op websites… Herken je dat? Dan ben je online op zoek naar informatie en denk je de juiste website gevonden te hebben…maar dan, helaas….Snel maar weer terug naar Google om op de volgende site te kijken of je wel kan vinden wat je zoekt. Genoeg informatie op dat world wide web natuurlijk, dus waarom zou je blijven hangen op die ene site?

“Gemiddeld nemen mensen maar 2,6 seconden de tijd om te kijken of ze op de juiste website zijn, voordat ze vertrekken of doorkijken.”1

De laatste tijd kom ik zoveel fouten tegen op websites. Ik heb ze verzameld, zodat jij ze kunt voorkomen, zodat bezoekers op je site blijven. En ervoor kan zorgen dat je potentiële klant een betalende klant wordt.

Fout 1 – Je website inzetten als visitekaartje

Als ik zzp’ers vraag waarom ze een website hebben, dan is het antwoord 9 van de 10 keer hetzelfde: ‘ik gebruik het als visitekaartje’. Zo zonde! Wil jij niet liever dat je website ervoor zorgt dat mensen contact opnemen? Of dat je direct jouw trainingen kunt verkopen? Of dat de bezoeker een offerte aanvraagt?

Een goede website is zo opgebouwd dat de pagina’s doorsturen naar dit doel. Je blog stuurt bijvoorbeeld door naar de pagina over de dienst die je aanbiedt. Je dienstpagina weer naar de contactpagina, etc. Alles om de bezoeker te bewegen naar jouw doel.

doel_website

Fout 2. Welkom op de website van

Ja, hij komt nog regelmatig voor: ‘Welkom op onze site’. Een zin die je echt móet overslaan. Want als mensen maar 2,6 seconden de tijd nemen om te zien of ze op een website belandt zijn waar ze antwoord krijgen op hun vraag, dan is dit een tekst die niets zegt en alleen maar tijd wegneemt. Wat je dan wel moet doen? Check fout nr. 3.

Fout 3. Een onduidelijk aanbod

Op je homepage, voordat mensen gaan scrollen, wil je heel duidelijk neerzetten waar jij je bezoeker mee kan helpen. Een duidelijk etalagebord dus. Maar let eens op bij hoeveel websites dit niet duidelijk is. Hoe vaak je een vage omschrijving tegenkomt. Ook dat zorgt weer voor vertrekkende websitebezoekers. Zet dus heel duidelijk neer op je ‘etalagebord’, bovenaan je homepage, waar jij je klanten mee helpt.

etalagebord

Fout 4 – Een onpersoonlijke ‘over ons’-pagina

Mensen doen het liefst zaken met mensen. Een over-ons-pagina is er dan ook om te laten zien wie jouw bedrijf is en welke mensen er achter zitten. Maar op veel sites vergeten we dat gezicht achter het bedrijf. Laat zien wie er bij jouw werken en waarom jullie doen wat je doet. Dat zorgt dat je bezoekers eerder een connectie voelen en dus eerder jouw diensten afnemen.

Fout 5 – De contactknop ontbreekt

Bezoekers verwachten een link naar de contactpagina helemaal rechts in je menu. Niet een plekje naar links. En denk ook niet dat contactgegevens onderaan je website wel genoeg zijn. Vinden de bezoekers namelijk de contactknop niet rechts in je menu? Grote kans dat ze toch naar de site van de concurrent gaan, daar wel gemakkelijk contact op kunnen nemen en daar een dienst afnemen. Gemiste kans voor jou…

Websitescan

Iedere website bevat fouten. Ontdek nu snel waar jij jouw website kan verbeteren en zorg dat je geen klanten meer misloopt. 

Met een websitescan krijg je:

  • Een professionele blik op je website;
  • Een rapport vol praktische tips om zelf je site te verbeteren;
  • Gebaseerd op wetenschappelijke marketingkennis;
  • En een online 1-op-1 gesprek waarin je vragen kunt stellen.

Bron:
1. De Online Marketing Tornado, T. Loorbach en M. van Tongeren (2020)