Kleur betekenis: deze kleuren kunnen jouw merk versterken

Door MARIËLLE DE MUNNIK

Kleur betekenis: iedere kleur heeft een eigen betekenis. Kleuren kunnen jouw merkverhaal versterken als je kleuren voor je logo en website uitkiest die helpen het verhaal uit te stralen dat jij wilt vertellen. Maar welke kleur heeft welke betekenis? En welke kleur past dus bij jouw merk? 

Wat is kleur psychologie?

Voordat we naar jouw merk en de betekenis van de kleuren daarbij kijken, eerst even de basis van kleur psychologie. In de kleurenpsychologie kijken we hoe kleuren reacties kunnen opwekken en hoe ze ons denken, stemming, besluitvorming en zelfs fysiologische processen kunnen beïnvloeden.

Kleurpsychologie in de praktijk

Tijdens mijn studie Communicatiewetenschap las ik ooit een wetenschappelijk artikel hoe een blauw geschilderde kamer ervoor zorgde dat mensen eerder uit het ziekenhuis konden dan dat ze in een witte kamer lagen.

Kleur kan dus invloed hebben op 
hoe wij ons gedragen, onze emoties en perceptie. In dit voorbeeld heeft de kleur blauw invloed op ons genezingsproces. Maar de kleur kan ook invloed hebben op hoe iemand jouw bedrijf ziet en op de aankoopbeslissing. 

Kies de juiste kleur voor jouw merk
Maar welke kleur met welke betekenis moet je dan kiezen voor jouw merk? Welke kleur zet je in voor je huisstijl bijvoorbeeld? Een kleur kies je niet zomaar. Het begint bij het merkverhaal dat jij wilt uitstralen.

Bedenk je eens welke type klanten jij het liefst wilt aantrekken; met welk gevoel jij hen de deur uit wil laten lopen; en hoe jij wil dat zij jouw bedrijf zien.

Heb je een beeld? Mooi.
Vervolgens is het namelijk belangrijk om een kleur te kiezen die past bij dat gevoel en dat beeld wat jij wil achterlaten bij je (potentiële) klanten.  Ik neem je mee in de betekenis van verschillende kleuren:

De betekenis van de kleur rood

De kleur rood staat bekend om haar energie, passie en emotie. Het wordt vaak gebruikt om de aandacht van de consument te trekken en hen te prikkelen om actie te ondernemen. Bedrijven die willen uitstralen dat ze ambitieus, vastberaden en competitief zijn, kiezen vaak voor rood in hun branding en marketing. Denk bijvoorbeeld aan Red Bull waar je energie van krijgt.

Kleur betekenis blauw

De kleur blauw staat bekend om haar rust, vertrouwen en stabiliteit. Het wordt vaak gebruikt door bedrijven die willen uitstralen dat ze betrouwbaar, professioneel en solide zijn. Banken en verzekeraars maken vaak gebruik van blauwe kleuren in hun branding en marketing. Maar denk ook aan tandpastamerk Oral-B en LinkedIn.

De betekenis van de kleur groen

De kleur groen staat bekend om haar ontspanning, natuur en groei. Het wordt vaak gebruikt door bedrijven die zich richten op gezondheid, duurzaamheid en milieubescherming. The bodyshop en AnimalPlanet zijn voorbeelden, maar ook bijvoorbeeld tractor- en landbouwmachinefabrikant John Deere.

Kleur betekenis geel

De kleur geel staat bekend om haar optimisme, vreugde en vastberadenheid. Het wordt vaak gebruikt door bedrijven die willen uitstralen dat ze jong, energiek en uitnodigend zijn. De gouden boogjes van McDonalds stralen die vreugde goed uit.

Kleur betekenis

Betekenis kleur paars

De kleur paars staat bekend om zijn luxe, elegantie en rijkdom. Het wordt vaak gebruikt door bedrijven die zich richten op exclusiviteit en high-end producten en diensten. Andrelon en Hallmark richten zich op deze merkuitstraling.

Kleur betekenis grijs

De kleur grijs is een neutrale kleur die we associëren met neutraliteit, balans en stabiliteit. Het wordt vaak gezien als een kleur die rust en sereniteit uitstraalt. De kleur grijs kan ook een gevoel van elegantie, volwassenheid en betrouwbaarheid oproepen. Het wordt veel gebruikt in zakelijke en professionele omgevingen vanwege de ingetogen en formele uitstraling. Zelf vind ik dit een prettige kleur als basis of achtergrondkleur om andere kleuren te accentueren.

Dit betekent de kleur roze

De kleur roze zien we vaak als vrouwelijkheid, zachtheid en tederheid. Het kan een gevoel van warmte, vriendelijkheid en speelsheid overbrengen. Roze kan ook gevoelens van romantiek, liefde en zorgzaamheid oproepen. Deze kleur wordt vaak gebruikt in marketing en branding gericht op producten voor vrouwen, kinderen of om een zachte en positieve uitstraling te creëren. Het is niet voor niets dat de verpakking van Barbie knalroze is natuurlijk. 

Kleur betekenis turquoise

De kleur turquoise is een verfrissende en kalmerende kleur die we veel associëren met helderheid, evenwicht en vernieuwing. Het is een mix van blauw en groen en kan daarom eigenschappen van beide kleuren bevatten. Zelf heb ik voor deze kleur gekozen als hoofdkleur van mijn huisstijl. Juist vanwege die mix van groen en blauw: het zakelijke en natuurlijke in evenwicht met elkaar. 

Kies niet zomaar een kleur!
Zojuist heb ik je de kleur betekenis van 8 basiskleuren gegeven. Er zijn nog veel meer kleuren en de betekenis ervan. Om een sterk merk neer te zetten, of dit nu jouw personal branding is, of een zakelijk merk, is het belangrijk om te begrijpen hoe keuren werken en hoe ze kunnen worden toegepast. Kies niet zomaar een kleur voor je logo, website of LinkedIn achtergrondfoto, omdat je de kleur mooi vindt. Kies een kleur die je helpt jouw verhaal uit te stralen en de juiste indruk achterlaat om mensen te beïnvloeden. 

Wat is de juiste kleur voor jouw merk?

Voordat je een kleur kan kiezen is het handig om eens na te denken wat jij precies wil uitstralen. Hoe wil je dat anderen jouw merk of bedrijf zien? Hoe wil je dat anderen jouw als persoon zien? In mijn Positioneringstraject help ik je om een onderscheidend merkverhaal op te bouwen. Je krijgt in dit traject ook advies over de kleur die past bij jouw merk.